Start Familie en Vrienden Sport Racketlon Jongleren Reizen Digi foto's
Inleiding Wetenswaardigheden Dubai Thailand 1 Thailand 2 Foto's Filmpjes

Tempel nabij Chiang Mai

Dag 5-9: naar Bangkok in het inmiddels bekende dubbeldekker-A380-vliegtuig van Emirates Airlines. Inchecken was uiterst eenvoudig. Je vliegt met Emirates of je gaat maar naar een andere terminal. En genoeg incheckbalies waar je uit kan kiezen. Na twee films sliepen we in Bangkok en de volgende dag vlogen we met een binnenlandse vlucht door naar het toeristeneiland Koh Samui. Via een boot kwamen we op ons eiland Koh Phanang aan. En hier begonnen we met de echte start van onze vakantie: lezen. Twee dagen op een eilandje met een boekje in een hutje op het strand. De derde dag gingen we naar het Koh Tao eiland. Dit kleine eiland staat bekend als een heel mooi duik/snorkelgebied en dus werd onze onderwatercamera weer van stal gehaald voor een snorkeltocht vanaf de boot in een baai van dit eiland. Tevens hebben we een afspraak gemaakt: de komende vakanties komt het concept 'speedboot' niet meer voor. Afgezien van deze snorkellocatie, legden we ook aan bij een nabij gelegen schiereiland, waar je vanaf het strand kon snorkelen en tevens lunchen. Ze hadden helaas teveel klanten hiervoor geboekt, het was ons te druk. Gelukkig bleven de meesten op het land. Overigens geniet Bas met volle teugen van dit land, er zijn rode, groene en gele currys.

Dag 10: vertrek resort 11: 30, boot, taxi, vliegtuig 1, door airport-staff werden we opgewacht en snel naar vliegtuig 2 gebracht. We komen aan in ons hotel in Chiang Mai rond 20u.
Dag 11. Chiang Mai, de tweede stad van Thailand en gelegen in het noorden, met zeer veel tempels. We hebben deze dag 1 stadstempel bekeken. Dit tempelcomplex bestond uit een grote Wat en een stel kleinere, allen met goud en andere glansrijke kleurtjes versierd (gelijkend de tempels in Laos e.o.) en een eeuwenoude uit bakstenen opgetrokken tempel, ernstig verweerd maar de klassieke stijl duidelijk herkenbaar. Massief, groot en hoog, stijl: naga's (slang/draak): langs de traptreden omhoog en het geheel door olifanten te dragen. Dit laatste leek een Siamees element, dit hadden we namelijk nog niet eerder gezien. Vervolgens gingen we naar een tempelcomplex 15 km verderop bovenop een berg van 1600m hoog, gezellig samengepakt tussen andere toeristen in het efficiënte bussysteem van Chiang Mai: als het busje vol zit gaat hij rijden. Daar aangekomen liepen we de brede trappen omhoog, aan weerszijden bezaaid met eetstalletjes met vleesspiesjes, gebakken banaan, look-alike-poffertjes en souvenirszaken. Onderaan de tempel was een trap met 372 treden, elegant begeleid door twee naga's. Bovenaan vonden we een grote stapel schoenen, want er waren al een aantal toeristen binnen. Links achterom vonden wij de achteringang met aanmerkelijk minder schoenen, en legden die van ons erbij. Het complex was fraai, de tekeningen aan de binnenzijde waren mooi en een beroemde goudbedekte toren als centraal element trok de aandacht. Buiten vonden we weer onze schoenen en nog een groot vierzuilig element versiert met houtsnijwerk en met uitzicht over de stad, waar we onze portrettenvoorraad voor tante hebben aangevuld. De namiddag bracht verkoeling aan het hotelzwembad. De night market is beroemd in Chiang Mai en stond dan ook voor de avond op het program. Het is een echte toeristenmarkt, maar de moeite zeker waard. Bas kocht hier zelfs meer dan Kirsten (besluitvaardigheid als oorzaak volgens Bas). We waren verrast over de geringe verscheidenheid aan shirts.

We zijn nog steeds in Thailand

En weer eentje voor tante...
Dag 12: via het met prijzen overladen breakfastworld aan de overkant van ons hotel, de recensenten komen hier duidelijk graag, besloten we een fiets te huren om hiermee twee tempels en een markt te bezoeken. Voor €1,50 hadden we elk een fiets voor de hele dag en reden we over asfalt als in België. Het eerste tempelcomplex was van binnen zeer gewoon en we vroegen ons af waarom deze in de 'top 3 van de stad' stond. De toren buiten was in restauratie. Het tweede tempelcomplex lag er zeer lieflijk bij, bijna net zo lieflijk als breakfastword; de verschillende tempeltjes lagen in een mooie tuin, waren oud maar fraai vormgegeven en van mooie tekeningen -deels gerestaureerd- aan de binnenzijde voorzien. De Chinese markt waar we vervolgens uitkwamen, lag aan de rivier en was duidelijk ook voor de inwoners. Drie grote complexen naast elkaar met onderin voornamelijk eten en op de verdiepingen warenhuismateriaal, waaronder vele (“Thai silk”) stoffenwinkels. 's Avonds gingen we naar het culturele centrum waar we een toeristenvoorstelling bijwoonden met traditionele dans, startende met rustig (~0.2Hz) hupsende dames met lange nagels, gevolgd door de onvermijdelijke draak, maar in dit geval met zeer enthousiast springend achterwerk en in tenue van een langharig rendiermarmot gestoken. Hierna in de show van een traditionele bergstam, dans, theater en muziek, waarbij het touwtje springen met bamboostokken in plaats van touwen verreweg het leukste was. Eerder hadden we onze buik al volgegeten met een heerlijke Thaise tapasmaaltijd welke aldaar werd geserveerd.

Dag 13: via de breakfastworld dus naar de bus om in 5 uur rijden in Sukhothai uit te komen. Eenmaal daar waren er in 100m 4 hostels -waarvan 2 vol en 4 Thai-Europese restaurants. Daarnaast waren er twee grotere fietsenhuurzaken en bleken we reeds in 'the old city' te zitten op 150m van de grootste attractie. Dat was dus mooi in de buurt. De oude stad van Sukhotai is een UNESCO werelderfgoed. Ons dessert deze avond was het opschrijven waard: baked bananas in cocosroom -met de vork ok, maar met lepel zeer goed, vanwege de zoete saus- en gefrituurde ananas.
Dag 14: met de fiets hebben we de hele dag 13de-16de eeuwse ruïnes van tempelcomplexen (in totaal zijn er 40 in ~70km2), dan wel gerestaureerde tempels bezocht. Een deel lag binnen de oude stadsmuren in een gebied van 1,5 bij 1,5km en een deel er net buiten. Vele hadden grote(re) boeddha’s -waaronder de 12m hoge staande Boeddha in de Wat Saphan Hin, sommige lagen op heuveltjes in de omgeving en sommige bouwsels waren Shemu's (bergen) en in Thailand worden die dan door olifanten gedragen. Sommige Boeddha’s waren helemaal ingebouwd door muren en keken door een smalle spleet naar buiten. Wat een beetje deed denken aan wat je in Luxor ziet (Egypte). We zagen duidelijk andere architectuur en stijlvormen dat we in onze Laos e.o. trip waren tegengekomen, ofschoon alles duidelijk verwant is. Binnen de stadsmuren waren de tempelcomplexen in betere staat, waaronder de grootste met de naam Wat Mahathat: het spirituele centrum van het Sukhothai-rijk. Een prima dagje, ontspannen fietsend in de hitte in ons eigen tempo. De dag werd afgesloten met een toetjestocht: loempia's met banaan en chocoladesaus; de gebakken banaan in cocos weer en toast met vlees.

Foto: de heiligste boeddha.