start Familie en Vrienden Sport Reizen Digi foto's
Inleiding Wetenswaardigheden Moskou St. Petersburg Prikbord Foto's
Dag 5: na 8 uur rijden en een redelijke nachtrust kwamen we via de sloppenwijken in St. Petersburg aan. Na een heerlijk ontbijt in een chic restaurant, met danszaal in het midden, gouden lichtjes bovenaan de muren en bigband muziek, begon de stadstour met onze nieuwe gids: Marina. Marina vertelde veel praktische details, zoals openingstijden en kerkdiensten, en dacht zelfs aan de primaire levensbehoeften: halverwege stopten we bij een winkeltje waar we met een alcoholische versnapering verwelkomt werden. Hier kon ook het toilet bezocht worden en drinken worden gekocht. Het straatbeeld in St. Petersburg was veel rustiger dan in Moskou: vrijwel geen files, wel veel lada’s en soortgelijke kleine wagens. We zagen op deze zonnige dag (letterlijke betekenis) het plein der schone kunsten: hier lagen een aantal musea. Vervolgens bezochten we de Resurrection church, ook wel bloedkerk genaamd. In deze kerk was een tsaar vermoord. De kerk werd gebouwd ‘uit jaloezie’ op de Basilius kathedraal te Moskou. De kerk had mozaïek-achtige muren en een aantal goude torens. Na dit bezoek gingen we naar via een uitzichtspunt met Rostral colums: zuilen met Neptunus, naar het Zayachiy Island. Hier lag de Petrus- en Paulusvesting, die Peter de Grote op 16 mei 1703 begon te bouwen. Deze datum wordt nu als de verjaardag van de stad beschouwd. Via de Petruspoort gingen we naar de kathedralen, waar verschillende leden van de tsarenfamilie Romanov begraven lagen. Ook de laatste tsaar, de in 1917 vermoorde Nicolaas II, werd hier herbegraven.

Foto: St. Nicolaas Kathedraal
In één van de kathedralen stond een troonstoel met drie treden: dit om boven het volk verheven te zijn. Na het bezoek reden we langs de Neva rivier. Hier staan vele huizen langs in volgorde van lage adel naar hoge adel tot aan de Hermitage: het winterpaleis van Tsarina Elisabeth. Je kan hier ook een rondvaartboot nemen (kost zo’n 10 euro). Ook kwamen we langs het beeld van Peter de Grote op zijn paard en met de slang. Hierna gingen we naar de St. Isaac kathedraal: een grote kathedraal in het centrum van St. Petersburg, met in zich een museum. Na dit bezoek gingen we naar ons hotel. Dit hotel, 3-sterren, lag in de zelfde prijsklasse als ons hotel in Moskou, maar zag er aanmerkelijk beter uit: luxer, zachtere matrassen en een beter ontbijt. Na een verfrissende douche konden we wegens het weer onze echte vakantiekleding aan: in m’n rokje gingen we op pad naar de dichtbijgelegen Nicolaas kerk. Deze lichtblauw met gouden kerk bestond uit vele zuilen met hoofdjes bovenaan. Via nog een simpele groene kathedraal gingen we naar de Troitskiy Izmaylovskiy cathedraal. De binnenkoepel was een paar weken daarvoor uitgebrand. De torentjes eromheen waren blauw, een daarvan zelfs met sterretjes (smaken hierover verschillen of dit nou mooi was). Via de plaatselijke mitra gingen we terug naar het hotel waar we een uitstekende maaltijd kregen.

Foto: Resurrection Church
Dag 6: het ontbijt was in een sfeervolle zaal, met verkeerd gekozen tafelkleedjes en stoelbekleding en gordijnen die thuis horen in een kindercircus (groene basis met blauwe en rode vierkantjes). Het ontbijt zelf was erg lekker. Er waren zelfs twee koks die pannenkoeken en omeletten maakten. Daarna liepen we naar de stad: met de metro zou het meer tijd kosten. Althans: als je goed loopt. En als je dan verkeerd loopt verwacht je van je medemens toch hulp bij het ‘naar de weg vragen’. Dit blijkt niet het beste idee: vele Russen keren je de rug hierbij toe. Uiteindelijk kwamen we in het centrum aan en hebben we het gostiny DVOR winkelcentrum bekeken: een groots geel gebouw met zowel souvenirzaakjes als gewone winkels. Ertegenover lag het Vorontsov’s palace (is nu in gebruik voor iets anders). Ook hebben we een dierenwinkel bezocht. Men verkoopt hier o.a. egels en marmotten. We gingen door naar de Kazanskiy kathedraal: een oud Grieks aandoende kathedraal, bestaande uit een halve circel met zuilen en een gebouw in het midden. Van binnen was deze cathedraal vrij sober ingericht. Door naar de resurrection church, ditmaal vanaf de waterkant gefotografeerd. Het viel ons eerder al op, maar bij elke kerk zie je haast wel kersverse bruidspaartjes, tezamen met familie etc. en champagne. Vervolgens liepen we door naar het ernaast gelegen Mikhaylovskiy castle: een oranje, enigszins lelijk, gebouw. Daarna liepen we naar de triomfboog met de Alexander zuil. Hier lag ook de Hermitage. Via de St. Isaac kathedraal en een plaatselijk marktje, waar toeristen als leuk/normaal werden gezien i.p.v. als de rijke toerist, gingen we terug naar het hotel. In het hotel speelde ’s avonds nog een pianiste in de lobby.

Foto: gouden pauw in Hermitage
Dag 7: vandaag gingen we naar de Hermitage, het winterpaleis van Tsarina Elisabeth. Voor het museum staat een grote rij, hier moet je voorbij lopen. Erachter, aan de andere kant, zijn namelijk nog veel meer kassa’s, zonder rij…. Toegangsprijs: 350 roebels, fotografie: 100 roebels extra. Je jas en tassen moet je afgeven (gratis). In de Hermitage zijn zeer veel schilderijen te vinden van o.a.:Rembrandt, van Gogh, Monet, Picasso, Matisse, Gougain, van Breuckelen, Bol, Paulus Potter en Rodin. Ook zijn er beelden, vazen etc te vinden uit Egypte, Griekenland etc. Dit vonden wij niet helemaal passen. Eén zaal was gewijd aan heel moderne kunst van één schilder. Een aantal zalen op zichzelf zijn al heel mooi om te bezichtigen, zoals de troonzaal waar de troon nog in staat. Ook is er nog een mooie wit/gouden zaal met een gouden pauw, en kip, in een kooi. De rest van de dag hebben we nog wat rondgeslenterd en terloops bedacht dat we best wel veel dingetjes voor onze koffers hadden.

Foto: Kazanskiy kathedraal
Dag 8: pap jarig, niet vergeten straks! Om 12 uur werden we vanuit ons hotel gehaald voor nog één gezamenlijk bezoek aan het Alexander Nevskiklooster. Dit klooster gedenkt Alexander dus en is door Peter de Grote in 1710 gesticht. Op het terrein bevindt zich o.a. de kerk van de Mariaboodschap van Domenco Trezzini. Ooit was deze kerk de begraafplaats voor niet-regerende leden van de Russische keizerlijke familie. Ook liggen er belangrijke culturele figuren, beroemde componisten en een aantal prominente architecten begraven. Een groot deel van het klooster werd momenteel gerestaureerd, waarbij opviel dat men de nieuwe ramen vanaf bovenaf erin zet: eerst nieuw glas boven, dan pas nieuw glas een verdieping lager. Na het bezoek hadden we nog twee uur tijd over. We zijn toen eerst maar eens door het kerkhof lopen, om vervolgens om het kerkhof heen te lopen. Daarna een praatje maken op de stoep/aan de brug om vervolgens een kwartier de straat op te lopen en dit af te sluiten met een kwartier de straat weer af te lopen. In de bus kwamen we nog langs het plein van Moskou, waar het oude regeringsgebouw stond. Nu was dit de wetenschappelijke faculteit van elektronica.

Foto: Resurrection Church
Corrie had nog een vraag over de nummerplaten van de auto’s: “die nummers 98 of 47 plus het woord rus op die platen, dat getal is toch niet het bouwjaar van de auto??”. Antwoord: “nee, het nummer geeft het district aan”. Op het vliegveld aangekomen, stonden wij vooraan in een lange rij met slechts twee incheckbalies. Een Rus had zich tussen onze groep geplaatst, en stond namens een grote groep Nederlanders na ons in de rij, die hij bij het inchecken ook rustig voor ons wou laten komen. Hij kende onze groep niet, de Nederlanders leerde ons echter binnen een paar minuten zeer goed kennen: ze bleven, terecht, wachten. Om half 8, plus een kwartier vertraging, vertrok het vliegtuig. Drie uur later waren we op Schiphol, alwaar ik m’n vader met z’n verjaardag feliciteerde. Piet en Guus deden dit ook nog even, maar dan zonder te weten waarmee ze hem moesten feliciteren…. De terugweg in de auto gaf nog een mooi uitzicht op de grote maan (die in de afgelopen 50 jaar nog nooit zo dichtbij de aarde had gestaan) met een gedeeltelijke noordelijke maansverduistering. Uiteindelijk waren we net voor 12 uur ’s nachts in Groningen.