start Familie en Vrienden Sport Reizen Digi foto's
Inleiding Wetenswaardigheden Moskou St. Petersburg Prikbord Foto's
Dag 1: half 5 opstaan…5 uur in de auto en om half 10 in het vliegtuig. Het idee achter vakantie is vaak ontspannen…. Na drie uur vliegen kwamen we aan op het meest dichtbij gelegen van de vijf vliegvelden van Moskou. Hier maakten we kennis met onze groep van in totaal 8 mensen, exclusief gids Ludmila. Tijdens de twee uur durende stadsrit naar het hotel kregen we het karakter van onze reis duidelijk mee: budget. De duurdere reizen kwamen in andere hotels terecht, die ons keurig werden aangewezen onderweg. Ook kregen we de optie “morgen tijdens de tour het Kremlin bezoeken voor 40 euro”. “Het is niet mogelijk het Kremlin, dat je als toerist gezien moet hebben, zonder gids te bezoeken. Een gids kost 50 euro en daarnaast dan nog de entree van 20 euro, met mij zijn jullie dus goedkoper uit”, aldus onze gids. Jammer voor haar portemonnee: niemand ging met haar mee. We hebben natuurlijk wel het Kremlin bezocht, maar dan zonder gids wat prima mogelijk was (zie Lonely planet). Kosten: 20 euro (zonder wapenkamer 10 euro). Eenmaal aangekomen in het hotel en na een prima buffet met zoete lekkernijen als toetje zijn we rondom het hotel gaan wandelen. We kwamen al snel in een koepelwinkelcentrumpje terecht met 2 verdiepingen. Hier kon o.a. wodka en bontjassen gekocht worden.

Foto: de Christus-Verlosser kathedraal
Dag 2: aangezien ons hotel uit 4 grote flats bestond, was ook de ontbijtzaal aan de ruime kant qua oppervlakte. Russen eten ’s ochtends en ’s avonds warm (sommige daarbij ook nog tussen de middag) en daarom konden we bij het ontbijt naast de standaard ontbijtopties ook kiezen uit voedsel zoals broccoli, patat, spaghetti, salades en vlees. Vandaag stond er een tour door de hoofdstad van Rusland, met haar 10 miljoen inwoners, op het programma. We werden afgehaald door onze, ietwat geïrriteerde, gids en reden met een busje in 1,5 uur tijd door de file naar het centrum (metro: half uur). Eerst gingen we naar het maagdenklooster. Dit was een nonnenklooster met als functie: dumpplaats van zussen en ex-vrouwen van tsaren. Vervolgens reden we naar de Lenin heuvels, ookwel Mussenberg genaamd, alwaar we een uitzicht op de stad, de oude skischans van de Olympische Spelen uit 1980 en de Lomonossov universiteit hadden. Na deze stop reden we door naar de “Christus verlosser Kathedraal”, heropgebouwd tussen 1994-1994, nadat deze op bevel van Stalin in 1931 werd opgeblazen. De grote kathedraal met verschillende gouden koepels had een prachtig interieur (geen foto’s van de binnenkant, aangezien dit verboden is). In een kerk in Rusland vindt je overigens geen stoelen: zitten mag namelijk niet. Na de kathedraal reden we door naar het rode plein. Dit plein was ontstaan na een grote brand in 1493, waardoor een open plek in de stad ontstond. In tegenstelling tot wat men zou vermoeden, zeker als je uit Oosterwolde (Fr) komt waar ook een rood plein met Kremlin is…, is het plein niet rood. Het historisch museum, gelegen aan het de korte kant van het plein, is wel rood, maar heeft er ook niets mee te maken. De oplossing: rood in Russisch betekent naast rood ook “mooi”: het mooie plein.

Foto: de Basilius kathedraal

Warenhuis Goem.
Aan dit mooie plein, tegenover het historisch museum, ligt de wereldberoemde Basilius kathedraal, die tussen 1555 en 1560 werd gebouwd om een overwinning op de Tartaren te herdenken. De naam komt van “St. Basilius de Gezegende”, wiens beenderen in 1988 in de kathedraal zijn begraven. De kleuren van de kathedraal, met name van de basis, waren veel feller dan ik had gedacht. Aan de lange zijde van het plein ligt het warenhuis Goem, met vele winkels op meerdere verdiepingen en met een glazen dak. Tegenover het warenhuis bevindt zich het graf van Lenin. Na het rode plein gingen we het metrosysteem van Moskou bekijken. De bouw van de metro begon in 1931 en iedereen, mannen en vrouwen van alle delen van Rusland samen met soldaten van het rode leger, hielp mee. De onderling verschillende stations zijn ook zonder daadwerkelijk gebruik ervan al een bezoekje waard. In de stations zijn verschillende soorten kristallen kroonluchters, marmeren zuilen, granieten vloeren en vele beelden te zien. Er zijn 10 lijnen door/onder de stad. Wanneer je onder de grond bent kun je onbeperkt reizen. Je betaald dus niet per halte/afstand of overstap, maar voor het aantal keren dat je reist per metro. Een kaartje kost 15 roebels. Na een aantal stations te hebben bekeken werden we gedropt in de straat “Oelitsa Arbat”, een grote winkelstraat met vele historische gebouwen. Na wat wandelen namen we de metro terug naar het hotel, waar we in een nabijgelegen Chinees restaurantje, dat volledig in kerststemming verkeerde, heerlijk hebben gegeten.
Dag 3: de broccoli in het UMCG is zelfs beter, dat is wel warm! We hadden nu 2 dagen om zelf de stad verder te bekijken. We begonnen met de Izmailovsky markt, tegenover ons hotel. Deze markt leek op een rustige buurt uit Marokko: je werd constant aangesproken (maar minder doordringend dan in Marokko), je moest onderhandelen over de prijs en het was een minder schone straat dan in de stad zelf. Tussen de kraampjes door stonden ook vele “efteling” torentjes. Ruurd had nog een boete te pakken: hij mocht niet roken. Aangezien Ruurd niet wou betalen werden er nog twee agenten bijgehaald. Zij boekten ook geen resultaat, Ruurd snapte er namelijk “even helemaal niets van”. Na de markt gingen we per metro door naar het centrum, alwaar een groots feest bezig was: de stad bestond namelijk 889 jaar…. Overal stonden metaaldetectorpoortjes, politieagenten en dranghekken. Het rode plein was afgesloten. Wel was er overal feest, muziek en straattheater. We hebben de achterkant van de Basilius-kathedraal bekeken, het Goem warenhuis en via wat kleine kathedraaltjes zijn we vervolgens doorgelopen naar de grote gouden kathedraal (de Christus-verlosser). Dit maal hadden we ook de tijd om alles rustig te fotograferen. Nabij deze kathedraal was tevens het beeld van Peter de Grote op een schip (hij is zo’n 300 jaar geleden in Nederland geweest..). Als avondeten had ik een pizza, waarbij de vulling aan de binnenkant zat (geen calzone), de bovenkant leek op een appeltaart.

Moskow at night

Uitzicht op het Kremlin
Dag 4: ook vandaag was het rode plein afgesloten. Ditmaal omdat de Moskovieten een rouwdag hadden wegens de vermoorde kinderen van een school, na een gijzeling). We bezochten het Kremlin, zonder gids dus. Tegen de muur van het Kremlin lag de graftombe van de onbekende soldaat met de eeuwige vlam in het Alexander park. In het Kremlin waren jammer genoeg nog al wat restauraties bezig. Toch hebben we er genoeg van kunnen zien. Wat opviel was het compacte karakter van alle losse gebouwen, alles stond zeer dicht bij elkaar. Op het “Kremlin-oord” liggen 4 kathedralen, waaronder de Maria-Hemelvaartkathedraal, een aantal paleizen, de beroemde wapenkamer, de klokkentoren van Ivan de Grote en het Alexanderpark. Het Kremlin was de citadel van de tsaren, hoofdkwartier van de Sovjet-Unie en nu de residentie van de Russische president en de zetel van de regering. Om deze reden is minder dan de helft van de gebouwen toegankelijk voor het publiek. De gebouwen, metname de kathedralen, zijn wit met gouden elementen. Op het plein staat tevens de grootste klok ter wereld, de tsarenklok. Ook het tsarenkanon is hier te vinden. Opmerking van Ruurd over dit kanon hierbij was: “en als dit het grootste kanon van de wereld is, gaan we onze gids daarmee afschieten, hoezo 40 euro entree?”. Na het Kremlin bezoek kwamen we bij een zeer modern ondergronds winkelcentrum met dure winkels. Op het centrum was een parkje met drie glazen koepels/fonteinen: het plafond van het winkelcentrum.
Hierna zijn we weer teruggegaan naar de Oelitsa Arbat straat, op zoek naar de goede tekenaar die we twee dagen geleden al gespot hadden. Vandaag was hij er en heeft hij ons beide getekend met behulp van houtskool en kwasten. Wat opviel was dat Ruurd liever praat en beweegt dan poseert. Ik kon daarentegen, wellicht ook wonderbaarlijk, uitstekend stilzitten. De tekenaar, Tsicko, maakte portretten in de zomer en landschappen in de winter. Deze landschappen verkocht hij nog niet, hij wil er eerst mee exposeren. Ook maakt Tsicko olieverfportretten en heeft hij een website met al zijn gemaakte werken (aangezien Ruurd niet stil zat hadden we alle tijd om te praten). Tijdens het tekenen begon het natuurlijk goed hard, en lang, te regenen… In ons natte kloffie belandden we om 23:59 in de nachttrein naar St. Petersburg. Van hetzelfde treinstation vertrok ook de transsiberië express. Onze trein bestond uit allemaal coupées, in ons geval voor 4 personen: 2 stapelbedden met redelijk zachte ‘matrassen’. De lunchpakketjes (het ontbijt) stond al keurig klaar met als inhoud: 2 chocoladerepen, brood, yoghurt en kalkoenleverpastei. Aangezien wij echter morgen al ontbijt in een hotel kregen, begonnen we alvast, we hadden tenslotte nog geen toetje bij ons diner gehad.