start Familie en Vrienden Sport Sportfotografie Reizen Digi foto's
Egypte inleiding Wetenswaardigheden Egypte globaal Luxor-aswan Caïro Duikweek

Tempel bij Karnak
In Luxor gonst het van de kleine koopmannen die je geen moment met rust laten. Wanneer je op het kleine vliegveld aankomt word je gelijk getroffen door de armoede op straat. En de eerste bakshiesh worden ook al gevraagd. Natuurlijk betaal je aan het begin veel te veel. We gaan direct door naar het Nijlcruiseschip. Daar aangekomen krijgen we onze eerste "echte Egyptische maaltijd": kip, wortelen en rijst. Dit zouden we nog veel eten. Daarna gingen Roelant en ik het schip maar eens verkennen en werden de eerste vakantiefoto's gemaakt. Later die dag gingen we de rest van Luxor eens verkennen. Een druk straatbeeld met vele paardenkarren (voor toeristen) met artistieke 2-persoonswagens erachter. Ook zag je overal de waterpijpen. Vrouwen zag je amper. De waarde van de vrouw werd op dag 1 al bepaald: 200 kamelen werd er voor me geboden.

In/bij Luxor (Thebe) zijn verschillende bezienswaardigheden: de tempel van Luxor, een zeer grote tempel met zuilen en vele beelden van Ramses II, de tempels van Karnak met de meest belangrijke Egyptische monumenten en haar grote zuilengang en de kolossen van Memnon: twee 18 meter hoge zitbeelden van Amenophis III.

Ook bezochten we de tempel van Hatshepsut. Dit is een terrastempel, en lijkt uit de rotswand erachter te zijn gehouwen (soort Thunderbirds geheime vlieglocatie plaatje). De tempel is aan verschillende Goden gewijd. Daarnaast gingen we naar het Dal der Koningen. Breng dit bezoek wel in de ochtend, wilt u het uithouden in de hitte. Het dal bestaat uit 65 graven en is hiermee het beroemdste kerkhof van Egypte. In de graven zie je schilderingen (afbeeldingen van goden en geesten), goud, sieraden en andere waardevolle spullen. Hoe belangrijker de overleden Egyptenaar, des te meer spullen hij mee kreeg in zijn graf. Op het kerkhof zijn onder andere de graven van: Ramses VI (graf 9), Seti I (graf 17), Amenophis (graf 35) en Tuthhankhamon (graf 62). De laatste heeft vele schatten, terwijl het feitelijk een vrij onbekende en jonge farao was.

De dag erop voeren we naar Edfu en Kom Ombo. In Edfu, 100 kilometer ten zuiden van Luxor, aan de westoever van de Nijl, ligt de tempel van Horus. Deze tempel is gewijd aan de veelkoppige Horus, zijn gemalin Hathor en zijn zoon Harcomotos.

Tempel van Hatsjepsoet

Tempel bij Kom Ombo
In Kom Ombo, zo’n 50 kilometer ten noorden van Aswan, bezochten we de tempel van Kom Ombo, die aan de oever van de Nijl, net buiten de stad ligt. De tempel is aan Sobek (met de krokodillenkop) en Haruris (valkenkop en erg populair) gewijd. Vervolgens voeren we door naar Aswan. Hier was het straatbeeld al wat westerser. Minder drukte en kraampjes. Ook hier bekeken we een aantal tempels.

In Aswan verbleven we een aantal dagen, die je zelf kon invullen. Wel kon je kiezen uit een aantal uitstapjes: een papyrusmuseum, de Hoge Dam (Sadd al-Ali) waardoor vele Nubiërs moesten verhuizen wegens het grote ontstane stuwmeer met daarin de onderwatertempels (te bezichtigen per boot), een onafgemaakte obelisk in een 3000 jaar gebruikte steengroeve enz. Wij besloten die onafgemaakte obelisk zelfstandig te bezoeken. En na drie uur lopen hadden we en de hele stad gezien, een hele leuke foto van de inheemse bevolking gemaakt en de obelisk gevonden: een schuin pilaartje, die je dus volledig over het hoofd ziet.
U kunt ook voor de optie voor het uitstapje naar de tempels van Abu Simbel kiezen. Dit kost u 300 gulden en u gaat er per vliegtuig heen. In Abu Simbel liggen twee tempels: de tempel van Ramses (aan Amon-Ra en Ra-Harakhte gewijd en de tempel van Hathor waar vier beelden van Koning Ramses II te zien zijn. Deze koning liet zich tijdens zijn leven al vergoddelijken. Hathor was een godin.

Ook hebben we nog een tocht in een felukka (soort zeilboot) gemaakt en een woestijntocht per kameel naar een Nubisch dorp. De kamelen mochten Roelant erg graag: de tweede kameel duldde Roelant wel op zijn rug. Het zand was verder erg zacht (om op te landen...). Het Nubisch dorp lag in de woestijn en bestond uit kleine huizen. De huizen waren van binnen erg klein en met drukke kleuren geverfd en ingericht. We kregen een rondleiding en ze maakten met een soort pasta tijdelijke tatoeages op onze armen. Waarneer je niet per kameel naar het dorp durfde te komen, kon je er ook per boot en bus komen. Na een aantal dagen Aswan vlogen we (uiteraard met vertraging) in 1,5 uur naar Caïro.