Start Familie en Vrienden Sport Racketlon Jongleren Reizen Digi foto's
Inleiding Wetenswaardigheden Deel 1 Jeruzalem Deel 2 Foto's Video's

Woensdag 23 maart: vandaag zouden we eventje de grens over naar Jeruzalem, 70 km van Amman... Dus: wij namen de auto naar de grens en kwamen in een file, dit omdat er een vrachtwagen overdwars over de weg stond en met de rand over het ravijn. Wij volgden de andere auto’s en via een heel klein weggetje waren we snel weer op de hoofdroute. Bij de grens hebben we de auto geparkeerd en toen begon het echte feest: de grensovergang. Tassen door scanner, niet naar gekeken, passen afgeven en wachten….tot we kennelijk de bus inmochten, die bus reed 2 km verder de grens over en toen mochten we door poortjes (zoals bij het vliegveld), tassen weer ergens heen, paspoortcontrole en vervolgens nog even de bus naar Jeruzalem. Hier was het beleid “als m’n busje vol is gaan we”, en dus stonden we een uur lang met 7 mensen te wachten op nog 3 extra mensen. Maar goed,om 16 uur waren we in Jeruzalem en een hotel was snel gevonden, middenin een drukke kraampjesstraat downtown. Het reisplan werd aangepast in een extra nacht te Jeruzalem. Na een wandeling door de Damascuspoort en de Lions gate zijn we via de route die Jezus met z’n kruis zou hebben gelopen naar de heuvel Golgota gegaan. Hier hadden we een mooi uitzicht op de Al-Aksa moskee, een grote moskee met een gouden koepel. Ook was er, buiten de stad, een mooi moskeetje –dome of the rock- met wat meer gouden koepeltjes, zoals het in Rusland gebruikelijk is. De avond gaf een eetcafé in een gewelf in ‘ons winkelstraatje’ in de Arabische buurt en daarna gingen wij als getrouwd stel zonder ons mandarijnlikeurtje het Islamitische hotel weer in. De Armeniër 5 straten verderop doet met zijn drankwinkeltje ongetwijfeld zeer goede zaken… %^$^&!!moskee-herrie ’s nachts.

Foto: de Al-Aksa moskee
Donderdag 24 maart: een dag Jeruzalem beginnend met ontbijt met uitzicht op die grote mooie moskee. Jeruzalem is gebouwd op een heuvel. Dus: elke keer dat je omlaag loopt moet je ergens ook weer omhoog. Ik zou mijn simcitystad heel anders bouwen, namelijk: eerst alles vlakbuldozeren en dan gewoon praktisch bouwen. Als eerste gingen we vandaag een wandeling maken op de stadsmuur met uitzicht op de oude stad, een klein deel van de gehele stad. Vanaf de muur zagen we een grote kerk, curch of the holy sepulchre, met twee koepels middenin de oude stad. Dus die gingen we proberen te vinden. Nou, die koepel hebben we nooit weer gezien, maar de bijbehorende kerk uiteindelijk wel. Van binnen was deze niet echt geweldig, maar de constructie was wel aardig. Op naar die grote mooie gouden koepel, de Al-Aksa moskee welke op de tempelberg staat. Niet te missen zou je zeggen. De koepel niet nee, de ingang daarentegen…. De westelijke muur van dit geheel is het heiligste van alle Joodse plaatsen. Deze muur is een overblijfsel van de buitenmuur van de tuin van de tweede tempel. In de nissen van de muur steken de gelovigen kleine briefjes waarop ze hun wensen en gebeden hebben geschreven. En als je over deze muur heen loopt kom je bij … juist, twee moskeeën (waaronde de Al-Aksa moskee).

Foto: uitzicht vanaf de stadsmuur
De onderkant van de Al-Aksa moskee heeft een erg mooie blauwe mozaïeke muur. Als niet moslim mag je verder niet naar binnen. Na dit bezoek gingen we lunchen bij een van de weinige eetgelegenheden in de oude stad: een shoarma-zaakje. Op goed geluk wezen wij naar het bordje van onze buren en dat bleek een heerlijk mengsel van shoarma en humus te zijn wat we met enkele broodjes naar binnen lepelden. Vervolgens door naar de citadel. Dit is een fort waarin uit verschillende tijdperken, vanaf 1000 voor Christus, verschillende stukken muur/ ruïnes zijn overgebleven. Eigenlijk geldt dit voor de hele oude stad: er zijn verschillende steden over elkaar heen gebouwd, gebruik makend van elkaars fundamenten. Een voorbeeld voor Amsterdam. Toen nog even die gigantische sint James cathedral bezoeken, die we al bewonderd hadden vanaf de citadel en onze eerste wandeling. Na wat rondjes hebben we deze ook gevonden, althans de voorgevel. Na het diner stelden wij ons likeurtje in bed voor aan onze zelfgekozen Arabische toetjes. Als die moskee dan ’s nachts toch afgaat, kan ik ook gelijk wel even naar het toilet.